Äventyrspark i skogen

Key Info:

500 000 kr + uppåt
Image Two

Tarzan fans har länge längtat efter möjligheten att svänga genom träden som herren av djungeln, och under de senaste åren har nya möjligheter att göra just det uppstått runt om i världen.

Info

Skogsäventyret är i grunden ett nätverk av rep broar och stegar, trapetser och hinder som sträcker sig längs träden. Besökare kan klättra i träd, glida över höga ledningar, krypa genom tunnlar, över rep broar, gunga på gungor och gå över plankorna innan de landar ner på marken igen. Kul för hela familjen, det finns ofta flera kurser för barn genom avancerade idrottare. Roligt och säkert. Alla användare är utrustade med en klättring sele och får undervisning innan de får använda banan.

Eftersom framgångsrika äventyrsparker lockar tusentals besökare och kan generera stora intäkter, starta en nöjespark kan vara en lönsam affärsmöjlighet för rätt entreprenör med erfarenhet i branschen. Tidigare har det varit en relativt småskalig drift med små lokala entreprenörer på många anläggningar, men nu drivs allt fler i industriform. Konkurrensen är därför tuff och i dag krävs stora investeringar för att öppna en ny park och överleva.

Utvecklandet av din äventyrspark bör rimligtvis grundas på väl genomförda studier, baserade på en förståelse för kommersiella villkor och marknadspotential.

Så fungerar det

Att öppna en äventyrspark i skogen innebär att du bygger jätte hinderbanor upp i träden med hjälp av stegar, gångbanor, broar och tunnlar gjorda av trä, rep och super-stark tråd, och toppa det hela med kul detaljer och arenor.

Äventyrspark syftar till att skapa ett upplevelseområde för den som vill pröva en utmaning och testa sina gränser, för grupper som vill stärka teamkänslan, för personlig utveckling genom äventyrspedagogik.

En äventyrspark skall utvecklas stegvis, planerade attraktioner i steg 1 kan ex. vara:

1. Höghöjdsbana (eller klätterskog) – klättring och linbanefärder uppe i trädkronorna.

2. Arrangemang för fysiska och problemlösande samarbetsövningar

3. Hinderbana för fysisk träning och utmaning

Du kan utveckla konceptet och planera samtidigt för ett center med informations och bokningsinformation samt flera butiker som säljer ex. mode- och fritidsprodukter, mat/delikatesser, lokala hantverksprodukter och andra upplevelser. Eller skapa en träffpunkt med café eller ett värdshus med restaurang och konferenslokaler.

Bygg din park med miljöskydd i åtanke, installera fästsystem som inte stör trädens normal tillväxt.

Äventyr i skogen

Äventyrspark i skogen är mycket populära. De tar fördel av skönheten i en skog, i träden (inga investeringar i stolpar) och erbjuder en utomhusaktivitet omgiven av naturen. Inte bara de erbjuder ett äventyr "på höjden" i en skog, men också fördelar för kunderna att uppleva den spektakulära naturliga skönhet träd, kullar, klippor och/eller floder.

Äventyrspark i skogen kan hittas på en mängd platser. Exempel på trender: nära till stora turistmål, i skidorter som en attraktion under sommarmånaderna, i nöjesparker, semester byar, hotell,  stadsparker etc.

Konstruktion

I en äventyrspark, besökarna passerar fritt en mängd spår av ökande svårighetsgrader. Varje spår består av flera stolpar eller träd som är anslutna genom olika akrobatiska element eller linjer. För att kunna garantera säkerhet för besökarna, är nödvändighet ett kopplingssystem som krävs för de höga elementen/vandringsleder. Vissa parker erbjuder både - ett rekreationsområde plus en teambuilding sektion.

I skogsparker, det finns ett särskilt fokus på träd-vänlig installationen. I de flesta fall är de plattformarna hålls till träden genom principen om friktion. När övningen är monterade träden skyddas av lager av trä eller gummi för att förhindra att gnugga från repen.

Beroende på hur de används och var de ligger, parker på stolpar är ett utmärkt alternativ. De erbjuder fullständig frihet när det gäller parkkonstruktion och plats men, samtidigt, kräver större investeringar (i polerna). I värmen på sommaren kan vara en utmaning. En mix av stolpar/träd vid kanten av en skog har potential att fungera bra.

Stora äventyr parker har oftast flera spår av ökande svårighetsgrader och kan nå upp till 10 spår. Med 10 till 20 akrobatiska inslag per spår, kan parken lätt nå upp till 200 element (det är oftast mellan 40 och 200 delar).

De akrobatiska inslag är artificiella hinder (övningar) tillverkade av rep, nät och trä i olika former, och som installeras på olika höjder i träden. Den smarta placeringen av sådana hinder uppmuntrar många grundläggande former av rörelse som klättring, hand över hand, balansering, innehav, halka och glida. En bra blandning av element och svårighetsgrader ökar mångfalden och intresset för parker.

Det finns två metoder för hur man kan strukturera en park: den s.k. fransk metod där man flyttar från ett spår till nästa, som att ställa ut på en resa och komma tillbaka till start eller den schweiziska strategi med en gemensam utgångspunkt (ofta en plattform) där besökarna kan välja när som helst vilket spår de vill gå.

När det gäller säkerhet, traditionellt ett eget säkerhetssystem används där deltagarna tar ansvar för sig själva. Den säkerhetsutrustningen för varje deltagare består i princip av en sele, en snodd och ett Belay system. Ibland används hjälmar också.

Innan de börjar, deltagarna får särskild utbildning i hur man använder skyddsutrustning och sedan kör de olika banorna självständigt. Framväxten av ny teknik har drastiskt ökat säkerhetsnivån och öppnat nya affärsmöjligheter.

Målgrupper

Fritids-orienterade äventyrparker/rep kurser är oftast utformade för en större volym av besökare. De följer inte ett visst pedagogiskt koncept, utan ser den individuella, fysiska och mentala utmaningen som en övervägande fritidsaktivitet. Varken klättringstekniker eller speciella/specifika fysiska kondition erfarenhet är nödvändig. Typiska slagord är: Ha kul, testa ditt mod, övervinna din egen rädsla, vara utomhus, vara i naturen, göra några fysiska aktiviteter, etc.

Majoriteten av spår är för alla och tillåtna ålder börjar ofta redan vid ca 10 år. Svårighetsnivån börjar på en låg nivå eller "gröna leden" och kan utvecklas till en mycket utmanande nivå eller "svart stig". Specifika spår för yngre barn är mycket populära bland familjer och kan ge ett lyft för verksamheten (upp till 20-30% fler kunder). Ibland finns särskilda spår för funktionshindrade.

De flesta barn älskar äventyrspark. I en park som de kan agera självständigt, försöka och misslyckas och försöka igen, och övervinna sina egna rädslor utan risk. Tack vare olika nivåer, varje gång de kan flytta sina egna gränser och nå sina egna utmaningar. Detta är en perfekt utomhus aktivitet (med individuella, fysiska och mentala utmaningar) att lära genom lek.

Marknadsföring

Nöjesparkerna har ofta en central roll i kommunens besöksnäring. De är tillväxtmotorer. I vissa regioner fungerar de som nav kring vilka besöksnäringen kretsar. Katalysatorer som får människor att bestämma sig för att besöka en viss ort, en viss region eller till och med ett visst land.

Man arbetar även hårt på att få folk att stanna längre och talar i dag mycket om destinationsutveckling, det vill säga genom samarbete mellan olika aktörer vill man erbjuda ett brett utbud av aktiviteter som räcker i minst två-tre dagar.

Den som har besökt en nöjespark de senaste åren har kanske slagits av en konsumtions stämning. Mat, glass, godis och det som på engelska kallas ”merchandise”, det vill säga olika kringprodukter, marknadsförs stenhårt. Att få varje besökare att lämna så mycket pengar efter sig som möjligt är ett viktigt sätt att höja parkernas lönsamhet.

En äventyrspark har sin mest aktiva period under sommaren. Juli är den klart främsta turistmånaden, och det gäller inte bara nöjesparkerna utan även många andra populära turistmål. Om du på något sätt kunde förlänga säsongen skulle det gynna din verksamhet.

Marknadsför din park i media. Överväga att erbjuda ett specialpris öppnings dag för att locka besökare. Bjud in kändisar att klippa bandet, samt nationell och lokal press för att täcka öppningen i media.

Se till att det finns även andra saker att göra i din park än att klättra i träden. Aktiviteter som kan anpassas efter kundens önskemål, företags event, konferens, boka tid i höghöjdsbanan för möhippa, svensexa, födelsedagsäventyr m.m.

Om du får en stor grupp som vill prova några av dina samarbetsaktiviter, ex. klättervägg, stolphopp eller 5-kamps lekar kan du erbjuda dem en "egen" instruktör som ansvarar för den gruppen under besöket.


Features

Location:

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg